FANDOM

Akcja "Agatu" w ramach szeroko zakrojonej "akcji Główki", była likwidacja Emila Brauna, członka NSDAP i SA, będącego kierownikiem urzędu mieszkaniowego (Wohnungsamtu). Decyzja jego likwidacji zapadła w KWP, gdy kończył opracowywanie planu masowego wysiedlenia mieszkańców Warszawy. Likwidację Brauna "Pług" powierzył II plutonowi na dowódcę akcji wyznaczając "Orkana". Zespól przewidziany do akcji składał się z siedmiu ludzi i dwóch samochodów. Ponadto pięć łączniczek stanowić miało grupę rozpoznania i sygnalizacji, kolejnym czterem przypadła rola dostarczenia broni dla uczestników.

13 XII 1943r. o 7:30 zespół wykonawców zajął wyznaczone stanowiska. O godz. 8:13 od strony Wierzbowej w kierunku Senatorskiej "Hanka" dostrzegła wóz Brauna Adler-Diplomat i rozpoznała siedzącego w nim Brauna. Chustką dała znak "Orkanowi", który powtórzył sygnał rozpoczynając akcję. W tym czasie samochód skręcił w Daniłowiczowską i stanął przed bramą 1/3. "Kastor" - I wykonawca i "Polluks" - II wykonawca wybiegli z podcieni Pałacu Blanka. Za nimi ruszył cywilny agent, który wyjął pistolet z kiszeni. Został jednak błyskawicznie rozbrojony przez "Cyklona". "Kastor" i "Polluks" dobiegli do Brauna wysiadającego właśnie z samochodu w towarzystwie jakiegoś mężczyzny. Przed strzałem "Polluksa" Braun zrobił unik. Cywil, który wysiadł z samochodu, strzelił dwukrotnie do "Kastora", ale chybił. "Polluks" ponownie strzelił do Brauna trafiając go w brzuch i dwukrotnie w głowę. W tym czasie osłona akcji - "Cyklon" i "Orkan" prowadzili ostrzał bramy Pałacu Blanka, z której strzelała niemiecka ochrona urzędu.

Akcja braun.jpg

znalezione na http://www.169.zhr.pl/historia_harcerstwa

"Kastor" z peemu zastrzelił cywila, który jechał z Braunem. Padła również kobieta - trzeci pasażer wozu i Niemiec strzelający z balkonu Pałacu. Stale ostrzeliwując się, grupa wsiadła do samochodów i odjechała w stronę Starego Miasta. Na odprawie poakcyjnej u "Pługa", wykonawcy dowiedzieli się, że drugim zabitym Niemcem był Fredrich Pabst - prawa ręka Brauna, architekt - urbanista pracujący na planem zmienienia Warszawy w 100-tysięczne, prowincjonalne miasto.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki